Cum utilizezi corect o masina cu motor turbo
Masinile cu motor turbo necesita o exploatare diferita fata de cele obisnuite. Pentru a beneficia cat mai mult timp de o masina turbo si pentru a evita cheltuielile inutile in service, este bine sa tineti cont de cateva aspecte.
Inlocuiti periodic uleiul de motor, conform recomandarilor producatorului. Uleiul ajuta la lubrifierea componentelor interne ale motorului si la racirea turbinei. De aceea, este important ca acesta sa fie proaspat si sa asigure o racire optima. Un ulei vechi si cu depuneri circula mai greu in sistemul de racire, iar depunerile pot afecta axul central al turbocompresorului care are 150 000 rotatii pe minut. In plus, cand se invecheste, uleiul devine vascos, riscand sa inunde conductele.
Utilizati intotdeauna un ulei care are o vascozitate optima pentru masina, conform recomandarilor producatorului auto. Uleiul are si rol hidraulic si de protectie anticoroziva. In cazul in care gradul de vascozitate difera de cel necesar pentru motorul tau, uleiul nu isi mai indeplineste toate functiile, putand afecta unele componente.
In sezonul rece, evitati turatia excesiva a motorului in primele 10 minute de la pornirea acestuia pentru ca turbina nu se poate raci in mod adecvat, fiind fortata.
Schimbarea treptelor de viteza la motoarele turbo pe benzina functioneaza diferit de cea a motoarelor turbo pe motorina. In cazul celor pe motorina, motorul trebuie turat cand atinge temperatura optima de functionare pentru ca uleiul va circula mai repede prin sistem si va raci turbina, iar depunerile generate de arderile de motorina vor scadea.
Masinile moderne sunt prevazute cu sistemul start-stop, care ajuta la optimizarea consumului de carburanti. Insa, utilizarea lui poate afecta masina daca motorul este turat printr-un condus agresiv. Sistemul start-stop nu detecteaza ca turbina e incinsa si opreste automat motorul cand masina stationeaza la semafor. In acest mod, turbina nu se raceste deoarece uleiul nu mai circula prin sistem, ducand in timp la defectarea acesteia din cauza deformarii axului central al turbocompresorului. De aceea, este recomandata dezactivarea sistemului start-stop daca stilul de condus este mai agresiv.
La drum lung, o masina cu motor turbo se manifesta la fel ca una obisnuita, insa daca viteza utilizata este mare si masina este oprita brusc, turbina va fi incinsa, putandu-se deteriora cu usurinta. De aceea, la oprire, este bine ca motorul sa mearga la ralanti timp de cateva minute pentru a permite uleiului sa circule si sa raceasca turbina.
CONTACT
Bd. Timisoara, nr. 177, Sector 6, Bucuresti
+40376448402