Sfaturi privind utilizarea adecvata a unui motor diesel

Motoarele diesel sunt recomandate conducatorilor auto care parcurg peste 10.000 de km anual si care calatoresc mult extraurban. Mersul exclusiv in trafic aglomerat duce in timp la probleme de fiabilitate, pentru ca un motor diesel se incalzeste mai greu comparativ cu unul pe benzina.

Pentru deplasarile frecvente in oras, sunt recomandate modelele de masini pe benzina sau cele hibride care au un consum scazut.

Daca un motor diesel este condus subturat, apar depuneri de calamina si probleme la nivelul filtrului de particule si vibratii. Pentru a preintampina problemele, se recomanda evitarea turatiilor sub 1600 rpm si a accelerarii puternice cand turatia se afla sub 1800 rpm. Este indicata in schimb accelerarea progresiva, iar dupa 2000 rpm se poate utiliza complet acceleratia. Acceleratiile puternice la turatii mici au efecte negative asupra turbinei.

Pe durata sezonului rece, nu este bine ca motorul sa fie incalzit cand masina sta pe loc pentru ca acesta nu se incalzeste in sarcina redusa, uleiul care unge motorul si turbina ramane gros, iar ungerea este ineficienta. Cu cat uleiul se incalzeste mai repede, cu atat motorul este mai bine protejat.

Filtrul de particule se incarca mai repede in cazul motoarelor diesel din cauza ca masinile sunt conduse subturat. Inlocuirea acestui filtru este destul de costisitoare, de aceea, se recomanda condusul la turatii mai ridicate, chiar daca si consumul este mai mare. La drum lung, se recomanda accelerarea puternica de cateva ori sau mentinerea unui regim stabil la turatii de peste 2000 rpm timp de aproximativ 15-20 de minute, cand motorul este cald. In acest timp, filtrul de particule se curata de particulele nocive, iar temperatura gazelor de evacuare creste mult, ducand la un consum mare de combustibil si la aparitia unui miros de ars. Un ciclu de regenerare tine aproximativ 10 minute.

Specialistii recomanda si schimbarea periodica a uleiului pentru a asigura ungerea si protejarea turbinei. Apasarea pedalei pana la podea trebuie evitata daca turatia nu este peste 2000 rpm, iar uleiul nu are 60 de grade.

Turbina este afectata mecanic si termic in cazul in care se circula cu viteze mari pe o perioada mare de timp. In astfel de situatii, este bine ca motorul sa nu fie oprit imediat, ci pornit la ralanti timp de aproximativ 30 de secunde pentru ca uleiul sa preia caldura si sa raceasca uniform turbina pentru a preintampina socul termic.

De asemenea, se recomanda evitarea folosirii acceleratiei inainte de oprirea motorului pentru ca acest lucru duce la actionarea turbinei si cresterea turatiilor, iar in momentul opririi contactului, lubrifierea se intrerupe.