Cele mai frecvente probleme ale sistemului de franare

Sistemul de franare al masinii are un rol primordial in buna functionare a acesteia, de aceea, e necesar sa fie atent verificat periodic.

Exista situatii cand sistemul de franare nu functioneaza corespunzator, putand pune in pericol viata pasagerilor si a conducatorului auto. Iata cateva indicii care arata ca sistemul de franare necesita o evaluare atenta.

Zgomote in momentul franarii

Sunt frecvent intalnite sub forma unui scartait si indica faptul ca discurile sau placutele de frana sunt afectate de o uzura majora. In alte situatii, placuta amortizoare care acopera partea din spate a placii de baza a placutei de frana poate lipsi sau poate fi deteriorata sau etrierul se poate bloca. Pot exista si cazuri in care mici pietre au blocat sistemul de franare, cauzand zgomote puternice.

Se recomanda inlocuirea placutelor si a discurilor de frana daca sunt deteriorate sau repararea etrierului, dupa caz.

Cursa pedalei de frana este prea lunga

In astfel de situatii, discurile sau placutele de frana sunt foarte uzate, de aceea, se recomanda schimbarea elementelor afectate.

Vibratii in momentul franarii sau cand masina este in miscare

Vibratiile pot fi cauzate de trepidatiile franei, franele tremurand cand placuta atinge discul. Discurile pot avea grosime diferita in jurul circumferintei sau pot fi deformate din cauza supraincalzirii. In general, acestea trebuie modificate sau inlocuite. In astfel de cazuri, se mai recomanda si inlocuirea placutelor de frana pentru a asigura o performanta maxima de franare.

Masina trage intr-o parte

In unele situatii, la apasarea franei, masina trage in partea stanga sau dreapta. Simptomul este diferit de situatiile in care masina trage intr-o singura parte in timpul deplasarii, ca urmare a alinierii gresite a rotilor.

Acest lucru se intampla ca urmare a contaminarii placutelor de frana cu ulei sau cu vaselina, ceea ce determina o franare incorecta pe o parte sau ca urmare a blocarii etrierului, cand placutele de frana de pe o parte nu pot frana eficient. In urma verificarii atente, se pot inlocui placutele de frana sau se repara etrierul daca este nevoie.

Pedala moale

Acest simptom apare cand se apasa pedala foarte mult in jos pentru a incetini viteza sau cand pedala pare mai lipsita de fermitate in momentul in care este apasata.

In cazul masinilor cu sistem cu tambur de frana, sabotii de frana pot fi reglati gresit. Alte cauze se pot datora scurgerilor de lichid sau degradarii acestora, blocarii senzorului sau supapei repartitorului sau umflaturilor sau scurgerilor in furtunurile de frana.

In astfel de situatii, se recomanda reglarea sabotilor de frana, verificarea calitatii lichidului de frana si inlocuirea cu lichid de frana nou, verificarea etanseitatii pompei de franare si a cilindrilor receptori si inlocuirea lor daca este necesar sau verificarea furtunurilor de frana si inlocuirea lor daca este nevoie.

Pedala tare

Pot exista situatii in care pedala de frana este greu de apasat, avand o elasticitate redusa. Acest lucru se poate datora faptului ca materialul din care sunt create placutele nu face fata solicitarilor de franare sau faptului ca etrierul se blocheaza, placutele fiind mentinute pe discul de frana. O alta cauza poate fi reprezentata de scurgerile servofranei, care determina aplicarea unei forte reduse in sistemul de franare.

Pentru remedierea problemei, se verifica daca placutele sunt lustruite si se inlocuiesc, se repara etrierul, se verifica servofrana si se inlocuieste sau se repara.

Frana aspra

Acest simptom se manifesta printr-un scrasnet usor si poate aparea in momentul actionarii franei pentru prima data dupa o perioada mai mare de stationare a masinii.

Problema apare din cauza corodarii discului de frana si dispare in momentul indepartarii coroziunii de pe disc dupa cateva aplicari usoare ale franei. In cazul in care coroziunea este mai puternica, se recomanda inlocuirea discurilor si a placutelor de frana.

Aprinderea martorului de bord

Martorul de bord se aprinde daca nivelul lichidului de frana este scazut sau daca placutele de frana sunt extrem de uzate. In astfel de situatii, este necesara interventia mecanicilor intr-un service autorizat.

Este recomandabil ca, atunci cand inlocuiti placutele de frana sau discurile, sa utilizati produse noi. De asemenea, se recomanda inlocuirea lor pentru intreaga punte.

Trimite articolul: