Ce trebuie sa stii despre vopsirea unei masini

Studiile in domeniul auto au aratat ca o mare parte din decizia de cumparare a unei masini are la baza criterii emotionale, urmate de criterii precum functionalitatea si economia. Culoarea este pusa de foarte multe ori chiar inaintea formei fiindca e primul lucru pe care consumatorii il percep atunci cand se uita la o masina, dupa aceea observand dimensiunile si forma.

Tendintele si nuantele specifice industriei auto s-au modificat de-a lungul timpului conform cerintelor pietei si dorintei de diversificare a consumatorilor. Perioada de glorie a argintiului pentru autoturisme datorata asocierii nuantei cu hi-tech-ul s-a aflat in declin in favoarea nuantelor de negru si alb, dar si a altor culori care par sa ia avant.

In Romania, in anul 2015 s-a inregistrat o preferinta pentru culoarea alba, aproximativ 35,4% din masinile comercializate fiind albe, conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Urmatoarele culori alese au fost gri (22.2%) si albastru (17.1%).

Conform BASF, unul dintre cei mai mari producatori de vopsele la nivel mondial, 75% dintre masinile noi sunt vopsite in alb, negru, argintiu si gri. Culoarea rosie ocupa urmatorul loc in top, cu 27%, urmata de maro, cu 17%.

De altfel, alegerea culorii masinii este determinata si de modelul acesteia. Cu cat modelul este mai mare, cu atat paleta cromatica este mai restransa. Astfel, autoturismele mari sunt predominant vopsite in nuante de negru sau albastru, in timp ce autoturismele sport si decapotabile sunt vopsite in nuante de albastru sau rosu, iar SUV-urile in nuante de maro.

Totodata, 55% din autoturismele care sunt produse in Europa au culori metalice pentru ca particulele de aluminiu din componenta vopselelor inchid la culoare caroseria si evidentiaza profilul si liniile masinii.

Exista si un numar mare de autoturisme vopsite in culori perlate, acestea fiind obtinute cu ajutorul pigmentilor pe baza mica.

Lasand la o parte tendintele de consum, procesul de vopsire a unei masini este anevoios si implica o serie de tehnici care trebuie sa fie riguros respectate pentru a obtine o vopsire de calitate. Vopsirea unei masini se face in mai multe etape. Primul strat consta in aplicarea electrostatica a vopselei, proces prin care particulele de vopsea sunt atrase electric de caroserie si distribuite in mod omogen pe suprafata acesteia si are rol de protectie anticoroziva.

Urmatoarele straturi sunt de vopsea intermediara, vopsea de baza si lacul care are rol de protectie. Toate straturile de vopsea sunt foarte subtiri si au rolul de a proteja caroseria la contactul cu pietrisul de pe sosea.

Rafinarea tehnologiilor de aplicare si uscare, precum si dezvoltarea chimiei vopselelor a permis elaborarea unor vopsele care au rezistenta la ingalbenire, la zgarieturi, murdarie sau chiar cu rol de regenerare datorita unor rasini care au un grad ridicat de elasticitate si care pot obtura zgarieturile mici.