Ce trebuie sa stii despre antigel si despre sistemul de racire al masinii

Iarna bate la usa, iar pregatirea masinii este imperativa pentru a o proteja de temperaturile scazute si a evita potentiale incidente.

Sistemul de racire al masinii este una dintre componentele care necesita verificari. Este format din radiator de racire pentru motor, ventilator, termostat, pompa de apa, vas de expansiune si radiator pentru incalzirea cabinei.

Radiatorul de racire faciliteaza raspandirea caldurii rezultate in urma arderii si contine o serie de lamele care eficientizeaza transferul de caldura. In partea frontala, se afla unul sau mai multe ventilatoare care asigura o racire suplimentara.

Antigelul este un lichid utilizat pentru racirea motorului care creeaza un circuit inchis intre propulsor, de unde preia caldura si radiator, unde caldura este raspandita afara. Termostatul este o supapa care inchide sau deschide circuitul de racire, iar cand motorul este rece, lichidul circula prin blocul motor si radiatorul care incalzeste habitaclul.

Odata ce motorul ajunge la o temperatura de 85 de grade Celsius, supapa termostatului se deschide pentru ca lichidul de racire sa circule catre radiator.

In general, antigelul ramane in vasul de expansiune de-a lungul timpului, protejand motorul impotriva inghetulului, supraincalzirii si coroziunii.

Antigelul se gaseste sub forma concentrata, fiind diluat in proportii care variaza in functie de masina, in apa distilata atunci cand este introdus in sistemul de racire. Contine aditivi si substante pe baza de glicol.

Antigelul are si rol antidepunere, inlaturand crearea formatiunilor de calcar care pot diminua transferul termic.

Antigelul trebuie sa fie compatibil cu materialele din care este fabricat motorul, in caz contrar, poate produce daune la nivelul motorului. In cazul in care contine substante nepotrivite, poate distruge circuitul si pompa.

De obicei, proprietatile antigelului se pierd in 2-3 ani, ajungand, in timp, sa scada punctul de inghet si sa favorizeze producerea unor daune majore.

Verificarea punctului de inghet al unui antigel nu se face dupa completarea acestuia in vasul de expansiune pentru ca rezultatul nu va fi concludent, iar verificarea nivelului de racire nu se face cu motorul pornit pentru ca exista riscul producerii unor arsuri grave.

Daca observati ca nivelul antigelului din vasul de expansiune scade vizibil, e necesara verificarea intregului circuit pentru a observa potentiale etansari incorecte sau fisuri ale conductelor care pot afecta motorul.

Daca achizitionati antigel, e bine sa aveti in vedere faptul ca acesta se gaseste in diverse culori si ca nu e bine sa amestecati sortimente de culori diferite.